Namche Bazaar

Vnitrostátní letiště v Kathmandu - odbavovací okénka jednotlivých místních leteckých společností. -Odletáme do Lukly. Obr-001
My letíme Fokkerem se společností Gorkha Airlines. My letíme Fokkerem se společností Gorkha Airlines.
První pohledy na Himalajské osmitisícovky z okénka letadla. První pohledy na Himalajské osmitisícovky z okénka letadla.
Přistávací plocha na letišti v Lukle. Piloti to musí dost umět, protože přistávací plocha je krátká, je do kopce a končí skálou... Obr-004
Letiště v Lukle. Letiště v Lukle.
Odlet z letiště v Lukle se také musí umět. Rozjezdová plocha končí dírou. Obr-006
Z letiště v Lukle odcházíme směrem na Namche Bazaar. Z letiště v Lukle odcházíme směrem na Namche Bazaar.
Místní děti se nechaly ochotně fotit. Místní děti se nechaly ochotně fotit.
Opouštíme Luklu skrz zdejší kapličku. Opouštíme Luklu skrz zdejší kapličku.
Pohled na protější kopec v údolí, rozměry tu jsou větší než jsme zvyklí z našich hor - vypadá to blízko a dostat se tam chvíli trvá... Obr-010
Údolím řeky Dudh Kosi jdeme do městečka Namche Bazaar. Údolím řeky Dudh Kosi jdeme do městečka Namche Bazaar.
Zásobování zdejších lokalit probíhá buď prostřednictvím jaků, nebo to nosiči nosí na zádech. Obr-012
První pohledy na zasněžené vrcholky. První pohledy na zasněžené vrcholky.
A první z mnoha visutých mostů přes řeku. A první z mnoha visutých mostů přes řeku.
Rozvíjející se výstavba v oblasti Khumbu. Rozvíjející se výstavba v oblasti Khumbu.
Další visutý most - nový. U osady Phakding. Další visutý most - nový. U osady Phakding.
Detail upevnění mostu. Detail upevnění mostu.
Vodopád cestou kousek před Monjo. Vodopád cestou kousek před Monjo.
Svítání v Monjo. Zde jsme strávili první noc. Svítání v Monjo. Zde jsme strávili první noc.
Spali jsme v této lodgi a v noci nám nad hlavami, na půdě běhaly krysy, Ireně jsem tvrdil, že to jsou veverky. Uvěřila mi, spala jako dudek. Obr-020
Poslední most a pohled na poslední stoupání před Namche Bazaarem - cca 600 výškových metrů. Obr-021
Zobťo dostává od Šimona napít. Zobťové nosí náklady do výšky cca 3500m (takže v Namche končí), pak už jim to nejde a nastupují jaci. Obr-022
Výhled na Thamserku. Výhled na Thamserku.
A jsme v Namche Bazaaru ve výšce 3450 m. A jsme v Namche Bazaaru ve výšce 3450 m.
Pohled na tržiště, tady nabízí svoje zboží - čínské, obchodníci přicházející z Tibetu přes sedlo Nangpa La. Obr-025

Do Namche Bazaaru ve výšce 3450 m – hlavního města šerpů a centra trekařů a horolezců je v podstatě možné se dostat z Kathmandů pouze 2mi způsoby – autobusem za cca 10 hodin do Jiri (Džiri) a pak za cca 6 dní pěšky do Lukly a pak zase pěšky do Namche Bazaaru. A nebo letecky z Kathmandu do Lukly ve výšce 2800 m a pak teprve pěšky – Tím se nejenom ušetří oněch 6 dní treku ne tak atraktivní oblastí, ale hlavně se konají významné atrakce hned na začátku cesty.

Z Kathmandů z vnitrostátního letiště se léta malými cca 20 místnými turbovrtulovými letadly a pokud sedíte na správné straně letadla a je dobrá viditelnost tak je možné vidět vykukující himalájské osmitisícovky. Letadlo letí ve výšce cca 4000 m a vy si na začátku říkate, proč letí tak vysoko, ale jak se blížíte k cíli své cesty (let z KTM do Lukly trvá cca 30 minut) terén se přibližuje a najednou vidíte, jak se rychle přibližujete k jakémusi kopci a říkáte si co to ten pilot sakra dělá a než si stihnete pomyslet sakra vždyť se zabijeme, míjí letadlo sedlo jen pár desítek metrů pod Vámi.

Ale ta hlavní letecká atrakce teprve přichází. Přistávací dráha v Lukle má jen 400 m, je do kopce – má sklon cca 10 stupňů a končí skálou. Na létání z a do Lukly jsou piloti speciálně školeni a přistání i vzlet je opravdu velký zážitek.

Nabízí se napsat, že proti tomu byl pochod do Namche Bazaaru banální zážitek, ale ty to velkolepé údolí monumentálních rozměrů, zasněžené vrcholky hor okolo, visuté mosty atd. atd. tvoří dohlromady další sérii nezapomenutelných zážitků.