Heliskiing

Po 7 hodinovém tvrdnutí na letišti Šeremetěvo v Moskvě to konečně poletí. Obr-001
A okolo 4té ráno místního času jsme v hlavním městě Uzbekistánu - v Taškentu. Obr-002
Po doslova pár hodinách spánku v opravdu luxusním hotelu v Taškentu nakládáme naše věci do autobusu. Obr-003
Naši průvodci - zleva Dol Šot - pozemní průvodce, Anton - pomocný guide a vpravo tzv. přicmrdávač - jméno nevíme. Obr-004
Z Taškentu do Charvaku, kde je naše základna, heliport a hotel je to 80 km a cca 2hod jízdy. Lehce po poledni jsme již na těžko v lyžařském a jdeme na to... Obr-005
Náš hotel - pyramida. Náš hotel - pyramida.
Výhled přes budovy hotelu k východu na kousek pohoří Ťan Šan. Výhled přes budovy hotelu k východu na kousek pohoří Ťan Šan.
Helikoptéra je připravena, Helikoptéra je připravena,
a my nastupujeme. a my nastupujeme.
Vystupujeme - ten s tou modrou čelenkou je Albert - náš hlavní guide - je dobrej - umí. Obr-010
Z vrtulníku se výrazně doporučuje vystoupit tak, že se vyběhne směrem do boku a dopředu k čumáku a zalehne se. Vrtulník se totiž jen zlehka opírá o jedno kolo a poryv větru by s ním mohl zacvičit a rotor vrtule by páral vše co mu stojí v cestě ... Obr-011
Frnk a je pryč. Frnk a je pryč.
A my jdeme na to... A my jdeme na to...
Je to krásný, ale je to hrozná dřina. Honili nás abychom jezdili co nejrychleji, takže to byl spíše závod, než nějaké kochání krajinou - věděli proč... Obr-014
To první a poslední odpoledne jsme jeli 3x pokaždé cca 1500 výškových metrů - tam někam dolů. Obr-015
Sjíždění žlabu. Sjíždění žlabu.
A jsme dole a tím jsme dolítali - obloha se zatáhla a začalo pršet a v podstatě nepřestalo do našeho odletu pryč... Obr-017

S tím heliskiingem to bylo takhle:

po 7 hodinovém tvrdnutí na letišti Šeremetěvo v Moskvě jsme odletěli na noc do Taškentu a okolo 3 ráno jsme tam byli. V letadle jsme toho moc nenaspali. Pak jsme dobu řešili skupinové vízum, celní prohlášení a tak. Vše fungovalo jak má a okolo 5té ráno jsme byli na hotelu – velmi luxusní záležitost nejen na Uzbekistán.

Nicméně jsme si dali sraz na snídani již na 8 ráno a okolo 10 hodiny jsme již seděli v autobuse a jeli směr Charvak, Chimkan – městečka ležící cca 100 km severovýchodně od Taškentu, kde Uzbekistán úzkým výběžkem zasahuje do Kazachstánu a ukrajuje kus pohoří Tan Šan (Tien Shan).

Po cca 2,5 hodinách jízdy jsme dorazili k přehradě do hotelového areálu po uzbecku „CHORVOQ OROMGOHI“ který vlastní prezidentova dcera napůl s nějakým bezvýznamným podnikatelem, který to platil – říkáme tomu Uzbekistan s r.o.

Takže po poledni jsme dorazili do hotelu a náš vůdce Albert a piloti vrtulníku nás hned začali lákat ať na to vlítnem hned (asi už něco tušili), takže cca 30 minut od příjezdu do hotelu jsme nasedali natěžko v lyžařském s lyžema, pípákama a ABS batohama do autobusku směrem k vrtulníku.

Během následujících 3 hodin unavení a rozhození po cestě jsme jeli jsme dolů celkem 3x. Albert s Antonem nás honili ať jedeme co nejrychleji. Když jsme jeli už potřetí a všichni už jsme byli zpoceni jak myši a dost zvadlí tak nás náši vůdci začali honit ještě o trochu více. A skutečně – mraky se zatahovali čím dál tím rychleji. Naši guidové se obávali, že by vrtulník také nemusel odletět zpět na základnu. To odpoledne jsme nalététali, resp. najezdili 4300 výškových metrů. To jsme ještě netušili, že to bylo během našeho pobytu v Uzbekistánu poprvé a naposled.

Vrtulníkem jsme štastně sletěli zpět na heliport u hotelu a krátce poté se zatáhlo, spadla mlha a začalo pršet a tak to také více méně zůstalo skoré celý týden…
Ten den večer přicestovala na hotel talé skupina francouzů – ti měli obrpech – neletěli ani jednou!!!

To my jsme létali a lyžovali alespoň to první odpoledne.