Salar Uyuni

Cestou ze San Pedro de Atacama přes Calama k hraničnímu přechodu Ollaque. Cestou ze San Pedro de Atacama přes Calama k hraničnímu přechodu Ollaque.
Domky nebo spíše plechové boudy dělníků v zemi nikoho. 100 kilometrů po cestě dopředu nebo dozadu není vůbec nic... Obr-002
Hraniční přechod Chile Bolívie a velký železniční uzel. Nadmořská výška 3800 m. Obr-003
Stánky s jídlem v městečku San Cristobal. Zatím zavřené - je ráno. Stánky s jídlem v městečku San Cristobal. Zatím zavřené - je ráno.
Slavný kostel v San Cristobal. Slavný kostel v San Cristobal.
Ve vesničce Julaca asi 20 km od solné pláně Uyuni. Prochází tudy železniční trať, je tu zastávka a asi 5 domků. Jinak vůbec nic. A kromě těchto dvou ani lidi. Obr-006
Uprostřed solné pláně. Tento pohled je před vámi, ať se podíváte kterýmkoliv směrem. Zvláštní. Obr-007
My a naše motorky. Jeli jsme po solné pláni rychlostí asi 100 km/h. My a naše motorky. Jeli jsme po solné pláni rychlostí asi 100 km/h.
Blížime s k ostrůvku (Isla) Inca Huasí nebo také del Pascado - kaktusový ostrov. Obr-009
A skutečně - samý kaktus. A skutečně - samý kaktus.
K tomuto ostrůvku vozí zdejší cestovky turisty. Jezdí sem ovšem výhradně od východu. Obr-011
My jsme přijeli na Salar Uyuni od jihu, dojeli jsme ke kaktusovému ostrovu, který je tak nějak uprostřed a odtud na výchd a do městečka Uyuni. Celkem to bylo cca 150 km. Obr-013
Solný hotel na východním okraji solné pláně. Solný hotel na východním okraji solné pláně.

Naším dalším cílem na cestě byla jižní Bolívie s plánovanou základnou v městečku Uyuni . Poté co nám přechod do Bolívie přes přechod Passo Sico nevyšel kvůli sněhu, jsme museli zvolit náhradní variantu a to přechod ve městečku Ollaqüe , který je od San Pedro de Atacama vzdálen více jak 300 km. A dalších téměř 300 km to pak je do Uyuni kde jsme věděli, že najdeme ubytování.

Také jsme tušili, že již pojedeme po Atacamě ve vysokých nadmořských výškách okolo 4000 m a že pojedeme zemí nikoho, kde se v případě potřeby žádné pomoci nedočkáme. A přesně tak to bylo. Bylo to velmi romantické i dramatické zároveň. Naštěstí jsme žádnou nouzovou situaci řešit nemuseli.

Kromě plných nádrží motorek, které jsme si doplnili v Calamě jsme samozřejmě měli každý navíc i 10ti litrové kanystry. Pár desítek kilometrů za Calamou skončil asfalt a čekal nás dalších 400 kilometrů jen offroad.

Díky drncání na děravých a rozbitých prašných cestách povedlo zanedlouho ztratit. Ovšem díky tomu, že Zdeněk jel za mnou, tak se kanystr s benzínem podařilo zachránit. to vašek jedoucí poslední takové štěstí neměl. O těchto 10 litrů jsme nevratně přišli a raději jsme kvůli úspoře zvolnili tempo. Do městečka Ollaqüe jsme dorazili již odpoledne. V městečku je jen pár domků, ale hlavně tam je velký železniční uzel. To všechno ve výšce skoro 4000 m.

Celní procedury, zejména na bolivijské straně se protáhly na více jak 2 hodiny a nás začal tlačit čas – před námi do relativní civilizace skoro 300 km, cesta nejasná – na mapě není, ukazatelé – kde by se vzali a skoro 3 hodiny odpoledne a jezdit na motorce ve tmě v Bolívii offroad – nic moc. Do hornického městečka San Cristobal asi 100 km před Uyuni jsme dorazili na hranici tmy a našli tam ubytování, což nás mile překvapilo.

Následující den, když to takhle dopadlo jsme vyrazili na Salar Uyuni což je solné pláň větší než středočeský kraj – více jak 10 tisíc čtverečních kilometrů a projeli jsme ji křížem krážem – od jihu do středu k ostrůvku Isla del Pescado nebo také Isla Incahuasí a vyjeli na západním okraji – velký zážitek – jako když jste na širém moři okolo vás jen bílá plocha a my uháníme na motorkách po zdrsnělém slaném povrchu stovkou…
A díky tomu, že jsme jeli od jihu, kudy agentury turisty Toyotama nevozí, tak nikde nikdo nebyl – mystické!