Cestou

Vodopády cestou. Byly jich stovky. Vodopády cestou. Byly jich stovky.
Výhled z apartmánu Skaismberg. Výhled z apartmánu Skaismberg.
Vodopád na cestě vláčkem Flambana z Flam do Myrdal. Všiměte si červené postavy - to je zpívající divoženka pro turisty. Podle mě je to chlap v červených šatech. Obr-004
Flam, fjordy jsou tak hluboké, že téměř u břehu může zakotvit 300 metrová výletní loď s 16ti palubami! Obr-005
Pohled na ledovec Boyabryeen. Pohled na ledovec Boyabryeen.
Planina těsně před sjezdem do Geirangeru. Planina těsně před sjezdem do Geirangeru.
Známý pohled - Geiranger. Známý pohled - Geiranger.
Všechna projíždějící auta zastavovali policajti a řidiči dělali test na alkohol... Zřejmě kvůli tomu, že se v Geirangeru další den konala svatba norské princezny! Obr-010
Městečko Stranda a lyžařské středisko, kde se dá na lyžít sjet skoro až k moři... Obr-012
Na obrázku je ferry - dlouhá 80 m pro cca 120 aut. A je poháněná elektromotory 2x 450 kW s baterií (1 MWh)! Obr-014
Kristiansund Kristiansund
Norsko je zemí tisíců mostů a tunelů. Norsko je zemí tisíců mostů a tunelů.

Důvod proč navštívit Norsko by neměla být města, ale příroda. 

Tak tomu bylo u nás. Chtěli jsme vidět strmé skály, vodopády, úzké fjordy. 

 

Toho jsme si na cestě mezi Bergenem a Geirangerem užili dostatečně. A nepřekvapivě těch zázraků přírody vidíte nejvíce když odbočíte z hlavní silnice na nějakou vedlejší, kde jedete sami a pozorujete zázraky přírody, které jste nečekali. A má to pak i nádech dobrodružství…

 

Od Geirangeru severněji už krajina přestávala být tak dramatická a začínala být, řekněme malebná, trochu podobná té české. Tedy až na ten oceán.

 

Po odjezdu z Bergenu jsme spali v městečku nebo spíše vesnici Flåm, která leží na konci fjordu Aurlandsfjord, což je jedno z ramen nejdelšího fjordu v NorskuSognefjord – je 205 km dlouhý! A je i nejhlubší – jeho hloubka dosahuje 1000 m!

 

Ve Flåm jsme měli zakoupené jízdenky na vláček Flåmsbana na trasu Flåm – Myrdal a zpět. Je to 20 km dlouhá trasa od moře do horského sedla Myrdal 863 m, což z této trati činí nejstrmější standardní železnici v Evropě. Jedna cesta trvá 1 hodinu a je to malebná trasa se spoustou tunelů a vodopádů. 

 

Vláček Flåmsbana je 3. nejnavštěvovanější turistická atrakce v Norsku. Nicméně pokud si autem projedete trasu mezi Bergen a Flåm, tak to NEpotřebujete. 

 

Trasa vláčku Flåmsbana byla otevřená v r. 1940 a sloužila k propojení hlavní vlakové trasy z Bergen, která končila sedle Myrdal a propojení osídlení okolo celého obrovského Sognefjordu. 

 

Naší další zastávkou byl Geiranger a zejména pak vyhlídka na něj, když jsme sjížděli z náhorní roviny.

 

Flåm i Geiranger jsou sice víceméně malé vesnice, nicméně jsou to velmi populární turistická místa. A to hlavně díky tomu, že leží na konci hlubokého fjordu, kde může zakotvit i obří výletní loď. Jen tak se stane, že Flåm navštíví ročně 240 tisíc lidí a Geiranger 375 tisíc lidí!

Seznam 10 nejnavštěvovanějších přístavu v Norsku výletními loděmi.

 

Po odjezdu z apartmánů ve Flåm jsme dojeli do městečka Stranda, kde se nachází velký lyžařský areál, kde se pro dá dojet z horní stanice lanovky (1 150 m) až k moři. No nevím, ale zní to dobře.

 

Další naše ubytovací štace pak byly městečka Kristiansund a Trondheim.