Norsko

Koncem srpna jsme se ženou a dalším párem navštívili Norsko.

Do Osla jsme přiletěli, na letišti si půjčili zamluvené auto, který jsme pak cestovali – Bergen, Flam, Stranda, Kristiansund a Trondheim, kde jsme auto po 10 dnech odevzdali na letišti a přes Oslo odletěli domů.

Většinou jsme bydleli v předem zamluvených velmi příjemných apartmánech. 

Celkem jsme ujeli necelých 1.500 km, což se nezdá být moc, nicméně v Norsku prakticky neexistují dálnice, silnice jsou dost klikaté a velmi často zajíždějí do tunelu nebo na most. A navíc Norové jezdí pomalu. Nejdelší úsek cesty jsme měli mezi Oslo a Bergen – 460 km a jeli jsme to 8 hodin…

Při plánování se hodí s tím počítat. Provoz na silnicích je dost nízký a beztak to budou většinou auta turistů. Řekl bych, že je to tím, že hustota obyvatel v Norsku je velmi nízká – 10x nižší než v České republice a pak také tím, že když se Nor potřebuje někam dostat, tak jede vlaky. Je to mnohem rychlejší a funguje to velmi dobře. Třeba jako ve Švýcarsku…

Těch tunelů je v Norsku fakt hodně – např. posledních cca 50 km před Bergenem jsme jeli v tunelu skoro pořád. Jednou jsme dokonce vyjeli z tunelu rovnou na most! Nejdelší tunel, kterým jsme jeli byl za Flam a byl 20km dlouhý!

Co mě ale překvapilo úplně nejvíce je skutečnost, jak daleko jsou s elektrifikací dopravy. Odhaduji že na 10 aut v Norsku je 5 aut Tesla, 2 auta EV jiné značky a 3 auta na benzín a nejspíše plus-in hybrid. Nafta už skoro vůbec. Když přijedete v Norsku k běžné tankovací stanici a to i třeba v malém městečku, tak uvidíte 2 stojany na benzín a 10 – 20 elektro nabíječek. Velmi často Tesla Supercharger. Pro mě to bylo jako zjevení.

Ale co bylo pro mě ještě větší zjevení, byly trajekty – ferry. Norsko má velmi členité pobřeží a tak by nikoho nemělo překvapit, že silnice najednou končí v moři a pokračuje o 3 km dále a mezi oběma konci silnice pendluje ferry. Většinou s intervaly cca 20 min. Často se na jednou úseku točí 2-3 lodě, aby takové intervaly stíhaly. Jeli jsme pokud dobře počítám 6ti trajekty. Z toho jediný byl na naftu. Ostatní ferry byly elektrické, na baterie. A byly to velké lodě – 80 m dlouhé pro 120 aut. Fantastické.

 

Norsko je krásná země a vše tam velmi dobře funguje. Výlet to byl moc povedený s jednou vadou na kráse – polovinu času pršelo 🙁