Švýcarsko

Je po sezóně - prázdné parkoviště v Klosteru Je po sezóně - prázdné parkoviště v Klosteru
Nový silniční most za Klosterem - krásný... Nový silniční most za Klosterem - krásný...
Tunel mezi Klosterem a Suschem, kde jezdí autovlaky. Autovlak je stále plný, protože příslušná silnice mezi Davosem a Suschem, přes Flüelapass (2383m) je stále zavřený - otevírají až v červnu. Obr-003
Davos - nám se moc nelíbí - spousty panelákových krabic na obzoru. Davos - nám se moc nelíbí - spousty panelákových krabic na obzoru.
Máme namířeno přes Davos do St. Mořice a jedeme podél trati Glacier expresu - jeden z mnoha železničních mostů. Obr-005
Kostelík na kopečku. Kostelík na kopečku.
Molo na nakládání aut na autovlak na nádraží v Tiefencastelu. Molo na nakládání aut na autovlak na nádraží v Tiefencastelu.
Na autovlak se najíždí z boku. je to jinak než to znám, ale funguje to dost dobře. Obr-008
Silniční most, hned vedle železničního - inu Švýcarsko. Silniční most, hned vedle železničního - inu Švýcarsko.
Výhledy Výhledy
Tudy za chvilku pojedeme. Tudy za chvilku pojedeme.
Už jsme blízko. Už jsme blízko.
Příjezd na nádraží ve Filisur. Zde ale není nástupiště pro auta. Příjezd na nádraží ve Filisur. Zde ale není nástupiště pro auta.
Naše auto je v celém vlaku jediné. Jedeme po trati, kudy projíždí Glacier Expres, ale v normálním vagónu a navrch s autem. Jenom musím pro příště vymyslet jak zamknout auto a deaktivovat otřesová čidla. Auto celou cestu kvílelo. Obr-014
Výhledy. Výhledy.
Výhledy. Výhledy.
A další A další
Po tomto mostě za cca 5 minut pojedeme, ale předtím provedeme 270 stupňovou zatáčku v tunelu, během které nastoupáme potřebné metry - úžasné. Je to kousek pod Albulapassem. Obr-018
Jezero St. Mořic. Jezero St. Mořic.
St. Mořic - stavby St. Mořic - stavby
St. Mořic - stavby St. Mořic - stavby
St. Mořic - stavby St. Mořic - stavby
St. Mořic - stavby - vlevo jeden 5ti hvězdičkový hotel a vpravo druhý. Ten bíly vpravo je Carlton. Obr-023
Jezero St. Mořic - ještě částečně zaledněné. Jezero St. Mořic - ještě částečně zaledněné.
St. Mořic - stavby St. Mořic - stavby
St. Mořic - stavby St. Mořic - stavby
St. Mořic - stavby St. Mořic - stavby
St. Mořic - stavby St. Mořic - stavby
St. Mořic - stavby St. Mořic - stavby
St. Mořic - stavby s tou červenou věží je to Badrutt´s Palace hotel St. Mořic - stavby s tou červenou věží je to Badrutt´s Palace hotel
St. Mořc - u náměstí St. Mořc - u náměstí
St. Mořic - náměstí. St. Mořic - náměstí.
St. Mořic - stavby St. Mořic - stavby
St. Mořic náměstí - kostel St. Mořic náměstí - kostel
Kostelní hodiny Kostelní hodiny
Poblíž 5ti hvězdičkového hotelu u náměstí. Poblíž 5ti hvězdičkového hotelu u náměstí.
Náš hotel ve St. Mořici - zvenku nic moc, ale ceny slušné a restaurace vynikající... Obr-037
Ze St. Mořice jsme chtěli jet směrem k domovu pře Livigno, ale nešlo to - sedlo Forcola bylo ještě uzavřeno - inu květen. Obr-038
A tak jsme jeli do Zernesu a tudy přes průsmyk Fuornpass, neboli Ofenpass - cesta je to krásná a vede národním parkem Il Fuorn. Obr-039
Pohled k zasněženým vrcholkům - jen nevím jakým. Pohled k zasněženým vrcholkům - jen nevím jakým.
Ofenpass neboli Fuornpass Ofenpass neboli Fuornpass
Odtud jsme sjeli dolů do údolí Venosta Odtud jsme sjeli dolů do údolí Venosta
Z údolí Venosty jsme odbočili na sever k jezeru Resia. Z údolí Venosty jsme odbočili na sever k jezeru Resia.
U jezera mají kostelní věž do půlky ve vodě... No a pak už jsme jeli domů. Obr-044

Začátkem května jsme s rodinou vyrazili na prodloužený víkend do Švýcarska. Uz několit let jsme věděli, že ve Švýcarsku provozují panoramatické vlaky na těch nejkrásnějších úsecích švýcarských drah. Takže jsme usoudili, že by to mohlo stát za to a vyrazili jsme.
Zde je ke stažení mapa Švýcarska s vyznačenými vlakovými panoramatickými trasami. Je jich celkem 8. My jsme si vybrali tu s názvem „Glacier Express“ ze St Mořice do Zermattu.
Jenže!! – cesta trvá 9 hodin, to se nám zdálo trochu moc a tak jsme chtěli nasednout někde uprostřed trasy. Zvolili jsme Chur, protože jako nástupní místo je to z Prahy nejblíže.
Jenže ouha – neměli jsme rezervaci, nebo raději vše koupené dopředu. Takže přestože byl teprve začátek května, tak bylo na ten den plno. Jízdenky měli až na den následující a to nás ještě upozorňovali, že může být problém s ubytováním v Zermattu. Takže jsme to vzdali.

Z toho plyne ponaučení č 1:
Pokud chcete ve Švýcarsku na nějakou atrakci, udělejte si rezervaci dostatečně dlouho dopředu. Paní u kasy švýcarských drah v Churu nás upozorňovala, že v létě je nutné si místa v Glacier expressu rezervovat hodně dopředu – nejméně měsíc – inu Japonci mají Švýcarsko rádi… Zde je odkaz na Glacier express – informace, jízní řád, rezevace a tak.. A zde info, kdyby jste chtěli jet Bernina expresem.

Náhradní plán byl, že tedy dojedeme do Zermattu autem. Chtěli jsme jet tak nějak podél trati Glacier expresu, ale již pár kilometrů za Churem, nás zastavila cedule s informací, že Oberalpass před Andermattem je zavřený! Pravda asi bychom se dostali nějakým autovlakem nějakým tunelem dál, ale pravvda je že nás to tak zaskočilo, že jsme přehodili na plán v pořadí již C.

Z toho plyne ponaučení č 2:
Ve Švýcarsku je několik desítek sedel (passů) a ty jsou většinou od 1. listopadu do 31. května ZAVŘENÉ, ale vždy je možné projet autovlakem tunelem. Těch celoročně otevřených je opravdu jen pár. Zde je seznam všech alpských passů a většina z nich je ve Švýcarsku. A zde je informace o aktuální průjezdnosti švýcarských passů a tunelů.

Takže jsme to nakonec otočili z Churu ma Davos a St. Mořic a štěstí se k nám přestalo otáčet zády. V Tiefencastelu jsme se nalodili na autovlak – vagón na auta připojili speciálně kvůli nám a jeli jsme vláčkem (osobně si myslim, že po nejatraktivnější části trati Glacier Expresu) přes Albula pass do Beveru. Poté jsme se bez problému ubytovali ve vylidněném St. Mořici, kde jsme si i řádně pochodili a následující den jsme přes národní park Fuorn, údolí Venosta a Lago Resia jeli domů.

Z toho plyne ponaučení č 3:
Nemusíte jet Panoramatickým vlakem, aby jste viděli to samé. Prosklenou střechou se stejně nekoukáte. Přiznávám se, že jsem panoramatickým vlakem nejel, takže to nevím jistě, ale myslím si to…
A taky je pravda, že vézt si ssebou vlakem auto není žádná laciná legrace…