Alpské šotoliny

Oberalp pass - 2044 m. N acestě z Churu do Andermattu. Oberalp pass - 2044 m. N acestě z Churu do Andermattu.
Z Oberalp passu klesání do Andermattu. A v pozadí už stoupání k Furka passu. Obr-002
Andermatt. Andermatt.
Konec Rhonského ledovce v sedle Furka. Konec Rhonského ledovce v sedle Furka.
Švýcarské starobylé vilečky... Švýcarské starobylé vilečky...
Velký St. Bernard pass - 2469m. Na hranicích Švýcarska a Itálie. Odtud už coby kamenem dohodil do Aosty. Obr-006
Vyrazili jsme z italské Aosty směr Francie. V pozadí masiv Mont Blancu. Vyrazili jsme z italské Aosty směr Francie. V pozadí masiv Mont Blancu.
Tignes - paneláky pro lyžaře jsou od vesničky vlevo dozadu. Tignes - paneláky pro lyžaře jsou od vesničky vlevo dozadu.
Stoupáme do sedla Col de l'Iseran. Pod námi Val d'Isere a za ním jezero du Chevril. Obr-009
V sedle Col de l'Iseran - 2770m. V sedle Col de l'Iseran - 2770m.
Projeli jsme národním parkem La Vanoise a jsme u cíle. U jezera Mont Cenis začínají šotolinové vojenské cesty přístupné pro motoristy. Obr-011
Petr jede. Petr jede.
Já jedu. Já jedu.
Oliver jede. Oliver jede.
Před námi vojenská pevnost na Monte Jafferau. Před námi vojenská pevnost na Monte Jafferau.
Jsme nahoře na Monte Jafferau - 2805m. Jsme nahoře na Monte Jafferau - 2805m.
Pevnost a vrchol... Jsme blažení. Pevnost a vrchol... Jsme blažení.
A spouštíme se po sjezdovce (nejspíše černé)... A spouštíme se po sjezdovce (nejspíše černé)...
Tunel v hoře Jafferau. Na obrázku vlevo dole vjezd. Tunel v hoře Jafferau. Na obrázku vlevo dole vjezd.
Vjezd do tunelu je častečně zasypaný. Velký terénní auto se sem asi nevejde... Obr-020
Výjezd je zasypaný taky. Prohlížíme jak to projet. Výjezd je zasypaný taky. Prohlížíme jak to projet.
Oliver. Oliver.
Naše bydlení v karavanu s přístavkem ve vesnici Salbertrand v kempu Grand Bosco. Bylo to tam skvělý... Obr-023
Na jezeře u St. Moritz - asi nějaké závody na kitech. Na jezeře u St. Moritz - asi nějaké závody na kitech.
Hotel Badrutt's Palace, St. Moritz. Bez komentáře. Hotel Badrutt's Palace, St. Moritz. Bez komentáře.
Cestou z Bormia do passo Stelvio. Cestou z Bormia do passo Stelvio.
Poslední serpentiny před sedlem Stelvio. Poslední serpentiny před sedlem Stelvio.
Passo Stelvio 2757m. Passo Stelvio 2757m.

Začátkem srpna jsme vyrazili s Petrem M. do Alp. Naším cílem byli staré vojenské šotolinové cesty propojující pevnosti z 1. světové války. Tyto cesty se nachází v Alpách mezi národními parky Vanoise a Ecrins na pomezí Francie a Itálie západně od Turína.

Na této oblasti je vyjímečné, že v panenské horské přírodě, je stále legální jet po těchto šotolinových cestách na motorce či autem k vrcholkům hor. Cestou potkáváte turisty a cyklisty, kteří z vás sice nadšení nejsou, protože prášíte, ale prostě se to smí – byť s určitými omezeními typu, že na některé cesty nesmíte o víkendu a na některé v úterý a čtvrtek, ale vždy se dá vybrat.

Dojet tam je docela dálka – přes 1000 km a my si to chtěli udělat hezký, tak jsme se cestou snažili projet nejhezčí místa cestou přes Švýcarsko, Itálii a Francii.

Projeli jsme spousty alpských sedel… Z těch nejvýznamějších a nejznámějších:

●  Oberalp pass 2044m

●  Furka pass 2429m

●  Velký San Bernard Pass 2469m

●  Col de l’Iseran 2770m

●  Passo Stelvio 2757m

Pro zájemce seznam alpských sedel .

Nicméně vrcholem našeho výletu byla jednodenní offroad trasa po šotolinových cestách na pevnost na hoře Monte Jafferau . Následně jsme spojili celkem asi 3 trasy popisované v knihách a ujeli po vojenských šotolinových cestách asi 70km.

Zážitky z naší cesty poutavě popisuje ve svém povídání Petr M.

Celkový záznam naší trasy si můžete prohlédnout na Google mapách , či si ji stáhnout stáhnout ve formátu.GPX a následně prohlédout na Mapy.cz

Vojenských šotolinových cest mám připravených ještě spoustu a projeli jsme jich jen pár. Musíme se sem ještě vrátit. Bylo to super!