Z Plitvic do Mostaru

Jsme těsně pod vrcholem hraniční hory Gola Plješivica cca 1600 m a pokušíme se najít kde pod námi leží vojenské letiště Željava zahrabané ve skále... Nenašli. Obr-001
Vodopád Štrbački buk Vodopád Štrbački buk
Vodopád Štrbački buk Vodopád Štrbački buk
Stanování v polokempu Stanování v polokempu
Jezero Župica Jezero Župica
Mrtvá vesnice.... Mrtvá vesnice....
Jezero Šator Jezero Šator
My a prázdná, vybydlená koliba u jezera Šator My a prázdná, vybydlená koliba u jezera Šator
Typický obrázek z místních vesnic a městeček - rozbořená stavba a poblíž hřbitov.... Válka tu byla nedávno. Obr-011
Náhorní rovina a v ní krátery - ne ovšem po bombách ale krasové. Náhorní rovina a v ní krátery - ne ovšem po bombách ale krasové.
Nocleh na divoko u přehradní nádrže Mandek. Nocleh na divoko u přehradní nádrže Mandek.
Před námi Pločno - jedna z nejvyšších hor Bosny a Hercegoviny - 2228 m. Před námi Pločno - jedna z nejvyšších hor Bosny a Hercegoviny - 2228 m.
Výjez na Pločno právě začal. Výjez na Pločno právě začal.
Já jsem vyjel na hranici 2000 m - zlobila mě spojka. Zbytek party vyjel na motorkách až nahoru. Obr-019
Nový Starý most v Mostaru. Ten původní vyhodili povstalci v r. 1993. Nový Starý most v Mostaru. Ten původní vyhodili povstalci v r. 1993.

Z kempu u Plitvických jezer jsme hned po pár desítkách kilometrů vyrazili na první šotolinovou trasu, která je ještě v Chorvatsku a vede na kopec Gola Plješevica, odkud jsme doufali, že uvidíme tajné vojenské letiště Željava. Nic – jednak byla trochu mlha a možná jsme se špatně dívali a nebo a to nejspíše odsud vidět není… 

 

Poté co jsme sjeli dolů jsme překročili hranice do Bosny a navázali jsme šotolinovým offroadkem v národním parku UNA, jehož zlatým hřebem je krásná vodopádová kaskáda Štrbacki buk. A na konci parku jsme zakempovali v jakémsi polokempu u řeky Una.

 

Následující den jsme se prodírali docela dlouho šotolinami v okolí Drvaru. Naše doprovodné auto muselo jet po asfaltu – bylo to tam pro něj moc úzké. Ten den se nám už pod stany nechtělo a okolí Drvaru a Bosansko Grahovo prostě žádné ubytování nenabízí, tak jsme se vrátili zpět do Chorvatska do města Knín. Silnice mezi Knínem a Bosansko Grahovo má krásný asfalt, krásné zatáčky nádherné výhledy a vede horami, kde skoro nic nejezdí. Paráda – vřele doporučuji.

 

3. den jsme vyhopkali k jezeru pod Veliky Šator projeli šotolinami mezi krasovými krátery a zakempovali u malé přehrady Mandek blízko města Livno. Což o to, bylo to velmi romantické, jen mi v noci v letním spacáku v 2. půlce září skoro v 800 m byla svinská zima…

 

4. den – hlavní atrakcí toho dne byl výjezd na Pločno 2228 m – nejvyšší hora pohoří Črvsnica a skoro nejvyšší hora Bosny a Hercegoviny. Já jsem se na svém stařičkém BMW R1150 GS vyškrabal do 2000 m, pak se mi začala pálit spojka.. Ostatní kluci na 12kách se dostali až nahoru. V Mostaru jsme se ubytovali v hotelu a strávili příjemný večer s kamarady pivem a vínem v restauraci u slavného staronového mostu.